Wednesday, February 17, 2010

Jalan2 Marseille - Palais Longchamp

Hello again..!haha..poyo tol...ok, kali ni, junior² aku dari Nice n Aix, dtg ronda2 Marseille...so aku bawak diorg jalan2 kat Palais Longchamp ni...
Palais ni ada big fountain...so tujuan dia dibina dulu2 neh, adalah utk mmbahagikn air2 ke saluran2 yg diekehendaki...haha..ayat karangan betoi...tp skang neh, fountain nih dah x berfungsi mcm dulu2 lagi..skang hnya utk tourism je la...
haa...ni la fountain2 hiasan kat kolam Palais Longchamp neh...mmg antik benar...haha
tp sbb skang neh musim sejuk, depa x on la ayaq pancot tu...nnti dah musim bunga, sllunya fountain2 akan ada la ayaq pancot... :D
mmg lawa la kalo time senja or mlm2...sbb depa pasang lampu..tgk la kolam tu..berlumut x ingat...haha..time kitor dtg neh, diorg baru stat mencuci n service fountain neh...n palais tu pon tgh direnovate..
so inilah junior aku...yg kiri tu Reza...dari Bombay, kmpung mana aku x sure..hahahaha..sory Reza..kanan tu Tito..dulu aku ingat kan Eto' ...hahaha..
yg kiri Aizat(baru dapat nama diorg neh dari Tito :P)...pastu Reza, Wan n Baby...haha..nnti aku tnya awat panggil Baby...hehehe
inilah Acob...camereman dari Aix...die dah tau byk mende la jgk dlm fotog neh..so aku nk pow ilmu2 dia la sket2...kekeke..die pakai Canon 400D...bole tahan jgk..
so marilah kita folow our tourist guide - Tito yg kurang sehat neh...actually lutut dia injured time main ski...die nk wat stunt ape ntah...pastu die xleh nk kona...haha..cite benar tnye die la...kekekeke
inilah gaya seorg meminta bantuan org lain...dgn kata lain, mintak sedekah...hahaha..dlm french - mendiant..
kat cni, bgunan2 yg jenis Bangunan Sultan Abdul Samad tu, byk giler...haha..actually diorgnye cara binaan mmg style cmtu la...ni contoh die..pastu ukiran2 + patung2 + tiang roman...basic la senibina Eropah neh...hehehe..pastu diorg ni x reti nk cat bangunan...umah pon burok2 je...haha..xdak taste kan?
Actually kat belakang palais ni ade park...asalnye palais ni pusat astronomi la..pastu ada Zoology Park utk tujuan research ape ntah...tp itu dulu2 la...skang neh dah jd tempat rekreasi bersantai n ada playground...org2 french neh mmg suke sgt bersantai2 n berjemur...tp ni musim sejuk, xleh la nk cuci mata...hahaha
ni la kanak2 Marseille...mmg dah pandai kecik2 lagi...nnti besaq ni mmg jd 'rakai' la...rakai tu mcm bdak2 jahat..hahaha..
ni akak bdk ni suh adek die tgk camere..haha..tp aku x sempat nk snap akak die sekali..kekeke.. >:D ni bara2 perancis la...kitorg panggil bara...bara tu korg eja tebalik...heheh
ewah..sempat lagi aku skodeng walopon aku xsempt nk tukaq zooooom lens...hehe..ok, here is the padang permainan bdk2...'aire de jeux' - means playground section...hehehe.tgk la depa conteng2..mmg abes la sume kena 'tag' - grafiti...kat cni mmg byk budaya grafiti neh...tp kebanyakannya mmg x elok la...haha..definition kat cni, tag - yg tulisan2 je...sllunya x lawa la..mcm conteng2 tu..grafiti - yg lawa2 tu..ada kaler...heheni gelungsur...org utara sebut gelungsoq...haha..ringkas2 ja...letak batang besi cmtu je...teros bole main...hehee..
budak neh tgh pnjat tiang spring...dh panjat bole hayun2...
tp yg x ok nya gelungsoq ni nk main dia, kena kangkang...hahaha..so kurang sopan la utk bdk2 ayu lemah gemalai nk main..kekeke
hehee...bdak ni pnjat natang besi ni 3-4 kali tp jatuh...haha..sbb nk posing suh aku snap gmbo die...
aiyakk...pakcik neh...hehe...die teringat kot zaman dulu2 dia main konda-kondi, runders, polis sentri kot...so bdk2 aku pon nk bersantai2 la jgk...carik port nk lepak2...bincang2 itu ini..smbang2 ape2 ntah diorg ni...hehs
ni Aisha...budak Subang..(menurut sumber yg bole dipercayai..haha..mcm FBI plak)..kat ats neh ade jual tuh...gula2 kapas..! dah lama aku x mkn..sllunye jumpe kat funfair je...dia maseh single! stendet la single...baru bape umor...ko ni...(tujukan kat informer aku tu)..hahaha
cewwah cewwahhh...haha..ni la cerita 'ketika cinta bergula'...hahaha...
fufuuu...ni plak teenagers french yg dok bersantai smbil mmbace novel terbitan Alaf21 kot...kekeke..teringat aku dkt Soob, kawan aku di Nice..
anak makcik neh tgh x puas ati sb mak die ngap gula2 kapas lebih2 kot...hahaha..nyum nyum...sedap...!
ni junior dari Nice...name dia Tiha..asalnye Perlis..pemalu sungguh die ni(takut2 bila aku nk snap gmbo..:P)...mybe sbb x kenai aku kot..tp lama2 dah ok la..hehe...jgn malu2 nk masuk dlm gambo neh..
kalo nk main rollerblade ke skate ke, sllunye kat park2 cmni ade la tmpt2 die...mmg best park2 kat france ni...beristirehat..tp xbest nye xde kedai mkn yg best2...haha..so nk piknik2 tu, bawak la sandwiches ke..ape ke..kopok leko ke..(dangg...!telioq plak aku)..hurmmm
haa...ni contoh extreme sport...hehehe..'eyah eyahhh' budak tu menolak...org utara sebut, toi - menolak..haha
Reza n scandal2...hahaha...tamak toi ko ni Reza..aku yg dh 25thun ni pon xde lagi..
di kala subuh hari...tiada seorang pon yg bgun...menuju ke surau kayu yg usang di tgh kampung...cewah...wat2 puisi gurindam plak...hahaha..ni gmbo poyo aku utk episod kali ini..haha
Acob caught in red hand..!!!gaye tu penting..!!tp sllunye kalo dh pegang DSLR ni mmg nmpk begaye je kalo tgkp gmbo org..kn kn?hehehe
apela yg Tito ala2 muncung tu senyum2 tu...ko tgh kontrol2 ke Tito?hahahadiorg neh tgh dgr taklimat dari local Marseille tu...cerita mengenai tiket Tram yg valid dlm tempoh sejam je...hahaha..naseb baik sempat turun dgn pantas n tangkas..kalo x, aku tinggal je korg kena denda xde tiket..kekeke
haha..reza lagi..ko pakai ubat guna2 ke reza?kekeke..
gaye bisnessman masa kini...hehehe..
ini plak Lyani...junior dari Nice jgk..asalnye orang Sarawak..hehehe..aku nk suh ko wat sumpit la satu kasik sevenir kat aku..kekekekunun2 drama Korea la korg ni...hehe..tp ada reza tu, org konpius sket la...haha
'aduii...saya saket gigi...'
aikk...?dh sembuh plak...hai...ngade2 toi la org2 pomp ni..haha..
time nk kuar dari park ni, aku terserampak dgn bdk neh...die tgh drive keta mainan dia..pastu tertungging ke depan..die stay lame giler tungging tu sbb die mcm nk imbang balik la..aku punya la gelak...hahaha..pastu aku snap gmbo muke die yg cemas neh...sbb mak die kate 'cepat dtg cni...jplg kena tinggall...' - aku rase la...hahaha
gabungan Aizat & Reza - berduet...lagu ape korg nk nyanyi weih?kekeke.nk belakon cite matrik pon bole neh
charlie's angles at the back of the burning super sun...hahaha..
Aisha ni kuat skodeng n jeling2 di dpn camera..hehehe..jgn mara... >:P
Acob kegembiraan...hehehe..dpt gmbo lawa kot...hehe
Baby tgh ujibakat cite the last mohican kot..haha...best2..aku pon suke lompat...kekeke
ni nnti dh besar die tukar bmx la...hehe..smngt bdk ni kayuh naik bukit..
aisha tgh kenyit mate kat bdk naik beskal tu kot..hehehe..fewwit.. >:D
'ya betooolll...!!!' haha..ntah la aku x ingat acob tgh ckp ape time ni...
'gelak + tawa menghilangkan stress n menghidupkan suasana'..mane2 la aku pow nasihat neh...kekeke
senyum2 senyummmm..! :D
alamakkk...reza...apesal ko posing cmni...hahaha..dah la x buang2 spek itam ko tu...haha..xpe2..aku wat pengakuan awal2...im single, but hetero...hehehe
'eyahhhh...!!kecakkk' - bunyi yg aku tgkp...hehe
haa...diorg due org ni la yg gelakkan aku...siut je...aku telupe nk cite...hehe..ade ke patut depa ni gelak aku sebut 'ketuhar'...pastu gelak lagi bila aku sebut 'asrama'....T_T xpe2 jage la korg due neh..aku gi Nice, aku nk claim nasi beriani..!!!haha
sedappp - kinder bueno white...eh, mmg ade white je kot?nyum nyummm
ni kitorg baru lps tgk ukiran kapal kat dinding...haha..Tito la ni...aku ingat ukiran besar ke ape...hehehe..tp ok la lepak2 kat atas dataran ni..eh wan, apesal gmbo ko sket je?ade due jek..aku baru perasan..
hehe..atas permintaan aku utk tgkp gmbo diorg berdue neh...Lyani n Aizat..
hehehe..Tito muncung + senyum lagi...kena ngorat kot..hehehe..sori Tito..akui dah xde story..kutuk2 je la..haha
cewwah...ni bagi kat marka(pakwe) best nie..hehehe
nnti aku emel borang jadi bouncer kat ko ek..hehehe..ke ko nk anto kat marka ni...hehehe
ala..Reza ni kat cni pon nk study...cuti cuti cutiiii...hehe..ko tgh tgk buku utang ke tu?hiyearkkkk...!!lompat lompattt.. :D
siapakah ini? mesti korg teka sekali je dh betol...hahaha
hmm..dah sunsettt...cuace pon sejoook..so marilah balikkkk...!so sapai cni sahajalah utk kali ini..cite kat dlm siri ni, hanyalah rekaan semata2...aku mintak maaf kalo teguris ati korg ke..hahaha..alang2 tu nnti aku guris dgn garpu + extra calar sket >:P ...sume gmbo2 ni hnyalah utk tujuan frendship n tiada apa2 hubungan or scandal2 dalam realiti sebenar...i had fun ronda2 with u guys...even marseille yg xdak apa2 neh..haha...nextime dah summer sket, bole la naik notre dame nk tgk satu Marseille...ni winter, sejuk la nk naik...haha..a plus..!!

credits:
- Tito n the gang dari Aix - Tito, Reza, Baby, Aisha, Acob.
- bdk2 dari Nice - Aizat, Wan, Tiha, Lyani.
- my nikon d60

5 comments:

  1. aku suka gambaq hang..ok la..amek la banyak lagi...nanti sure la lagi tera..good luck..-akma-

    ReplyDelete
  2. hehe..nnt aku amik lagi n lagiiii >:D

    ReplyDelete
  3. waaahhhh...
    aku baru discover blog ko ni..
    cantek gambr² nmpk..
    ade bakat..
    tpi sape jadi model ko mmg malang la fiezal.. abes sume caption ko maen bantai kan..
    hahaha..
    gud job!!

    ReplyDelete
  4. eh fizal ko pon berkamera besar ke? terer gak ek ko amek gamba hehe

    ReplyDelete
  5. hahaha..syaz mmg suke nmpk part aku yg jahat...T_T...xpa2..nnti aku way ko jadi model aku syaz!!
    haha..cekpah..aku telah tertipu supaya mmbeli camera besar gedabak neh...terlanjur..haha

    ReplyDelete