Sunday, February 14, 2010

Makan Besar - CNY 2010

Gong Hei Fattt Choii..!!hehehe. pada 14 februari 2010, my geng n I were invited to attend a happy family gathering di rumah seorg pakcik Kemboja sempena chineese new year..
nama pakcik ni Sinfel atau Abd. Gafur..dulu time semayang raya haji kat masjid area aku neh, syakir la telah dipertemukan jodoh berjumpa dgn pakcik yg sgt baik hati ni...hehe.memandangkan kami ni xdak tmpt nk p beraya, so pakcik sinfel ni jemput beraya n berkenalan ni rumah dia time tu..

pakcik ni org kemboja..dulu dia dtg mesia..masa thun 60 an x silap aku..dia dok kat kem sg.besi jadi worker aku rasa..(nnti aku tnye syakir balik:P). so pakcik ni pndai ckp melayu..so time semayang raye aji aritu, pakcik ni tegur syakir dlm bahasa melayu lagi kat dlm mesjid tu..siap pakai songkok lagi..haa..pakcik ni sgt berminat dgn melayu..dia ada ramai sedara mara kat mesia..so sllu jgk la pakcik ni gi mesia..ok, selepas jadi worker kat kem sg.besi tu, pakcik ni dah mcm tamat kontrak..so dah nk kena anto balik ke kemboja la...pastu pakcik ni xmo balik..so die decide nk ikut sorg doctor perancis balik ke perancis..sbb time tu keadaan di kemboja yg bersengketa dgn vietnam..hehe..so pakcik sinfel ni spai la ke france..die keja kat kilang plastik selama 8 thun...keja terok dia cerita..dgn bau plastik+keje 10 jam tiap2 ari etc...then pakcik ni decided utk wat perubahan dlm hidup dia...so dia pon back to school..haaa...
tu yg menarik tuu...pakcik ni sgt la courage utk kmbali bersekolah supaya masa depan dia maseh belom terlambat..so sekolah punya sekolah, dia pon berjaya lepas BAC (mcm A level) kat france neh..so dah lebih 10 thun menetap kat france, dia pon memohon kewarganegaraan perancis...pastu dah jadi org perancis, dia pon dpt lah bekerja di sektor public - jabatan cukai pintu perancis ni..hehe..so begitu la sedikit sebyk history pakcik sinfel ni...
nape kitorang mkn2 besar sempena CNY neh?haa...sbb isteri pakcik sinfel ni org vietnam-chineese tp dh convert to Islam before kawen dgn pakcik sinfel ni..hehe..so kat atas ni anak pomp ni..chantal kot nama dia..aku x sure...haha..die keje as admin kat sebuah syarikat supplier bahan2 paramedical...tu dgn laki dia, francois - electromecanic kat avignon, france
ni adek chantal, nama dia shanny kot..dia reja apa aku x ingat la plak..tp dia ni nmpk mcm melayu sket..hehe..pastu kuat menyakat org jgk dia ni..siut je
ni mcm biasa la, model paksa rela aku...si supi dgn spek emporio armani..hehehe..
hmm..menu pre-main course, nems! hehe..aku mmg dah lama ngidam nk mkn nem kat cni..so syukur pd Allah..dpt jgk aku mkn dgn puas..hehehe..tu dari kiri, nem fish, nem udang, nem daging..nem ni mcm samosa tuu...yg balut2 dgn popia tuuu..aku x ingat la nama dia..
ni balak shanny, alexandre..die ni keje jadi prison officer...so die cite la sket2 pengalaman time michael scoffield maseh ada dlm prison tu..kekeke
hmm..ni model2 pakcik sinfel..hehe..chantal, shanny, n afini...afini ni anak pakcik sinfel sgn isteri yg pertama..(further story aku x tau..kena tnya syakir..hehe). so afini ni jadi cikgu kat lycee (sekolah menengah kat perancis)..pemalu sket afini ni..jenuh aku paksa jgn tutup muka aku nk amik gmbo...hahaha..pastu kena paksa smile dgn aku lagi..hahaha..mesti die kata 'hai mamat ni nk kena bedok dgn aku neh'..kekekeke
haa..ni hero2 pakcik sinfel la plak..hehe..yg kiri tu abang chantal..panggil dia teetee kot..hehe..diorg suke nyakat die ni..haha..sbb die ni dah umor 36, tp xde awek lagi..apetah lagi nk kawen..haha..siut je adek2 pomp die..kate die ni pemalu la..yg tau ckp, 'hai miss...' pastu teros diam..haha..dia keje kat company ekon kat marseille kot..pastu die ni kuat tertido..haha..sbb dia kata dia xleh stay still tnpa bergerak..nnti ngntok-tertido..mcm2 toi..haha
ni la cake yg isteri pakcik sinfel wat kan..smngt makcik ni memasak..mmg best la kitorg bila dtg je umah dia, mesti mkn spai xleh gerak...aku kena bukak satu butang seluar bila dah abes mkn2 tuu..hahaha
pastu ada buah2an..n limao tu yg paling pnting...hehehe..sempena CNY neh..tahun harimau ek tahun ni..
haa...inilah tuan empunya rumah n keluarga...pakcik sinfel..umor die dah 64 tahun..maseh kuat n sihat walafiat..hobi dia melukis lukisan2 pemandangan..pastu mmbaca artikel2 n belajar bahasa melayu...dia dah publish satu kamus bahasa kemboja ke perancis x silap aku...pastu dia aim nk wat kamus bahasa kemboja ke melayu plak pasni..selepas bersara dlm masa 2 tahun lagi menurut beliau..(haha..wat2 bahasa formal:P )
so ni la main course..meehun + chicken curry...before mkn ni, ada daging kebab ayam + timun..aku x sempat snap foto sbb cepat gile dah abes...haha..pastu ada jgk couscous..makcik ni mmg masak byk betoi...3 grands plats (main dishes) as principal menu..mmg aku mkn je sume..tp spai kat last sekali, coucous tu, aku serender x leh nk abes...giler korg...2 saucisses ( hotdog) + seketol daging kmbing...mmg aku mkn half je..haha..xleh nk masuk lg dah..rugi2..isk isk..tp couscous ni mmg cepat knyg..sbb dia kembang bila masuk dlm perot..hehe
supi memegang cake yg ada smarties..hehe.ada yg ada badam, cherry, coklat rice etc..hehe
so cmnila suasana kat meja mkn aritu..mmg havoc je dgn lawak2 bangang anak2 dia+smbang itu n ini...hehe..best2..!
aku smpt mencuri gmbo chantal tgh concentret sembang..hehe
pastu aku dipaksa utk tgkp gmbo neh..haha..sbb yg td, dia kata dia x ready..hehehe
this is pakcik sinfel with her lovely wife, madame Lang..makcik lang ni kuat gelak jgk..hehehe..pastu dia pandai masak..diorg sllu ajak kitorg dtg umah diorg mkn2 lepak..tp aku agak keberatan sbb kalo dtg, mesti spent masa 5 jam at least..haha
hehe..makcik lang n his 1st son, teetee..bole kata anak manja makcik lang la jgk..kekeke
hehehe..yg ni afini kena paksa smile dgn aku lagi..die punyala geram dekat aku..haha
sebelah aku, supi, jennifer n syakir...mkn mkn mkn!!!heheh
shanny tgh suke suki amik gmbo sume org..hehehe..kunun2 nk update gmbo family2 die:P
gejala menagkap gmbo sendiri...hahaha..
cake yg menyelerakan..tp aku dah xleh masuk lagi dah..so aku tapauuuu bawak balikk!!!!hahaha
one happy marriage couple..! :D tp xde anak lagi..ade anak kucing je kat umah diorg..hehe
two happy couple..x kawen lg....hmm..kat umah diorg aku xtau ade ape..kucing ke..gajah ke..haha
yeah..!! nice pose!hehe..tp alexandre ni katang jgk..
ni aku...dipaksa tgkp gmbar oleh shanny...haha..Aller OM..!!
syakir n supi setelah kekenyangan..
4 beranak..hehe..happy happyy..!!
wat2 mendengar diorg cerita ape ntah...yoyo je supi..haha
francois kena marah dgn chantal..'no telefon at meja makan..!!'hehe
so before balik, kitorg bergambar la ramai2...(sbb aku pon nk masuk dlm gmbo jgk..!!!korg neh..g can sket..haha). korg tgk la alexandre..sengal betol mamat neh..haha..x terbayang aku dlm prison, die dok ejek2 t-bug..haha
ni kunun2 nk poyo wat macrography..hehehe..bunga apentah makcik lang tu tanam..dlm pasu dlm umah die..
yg ni plak kaler merah2 pink..
so bersantai2 la kitorg sume..dari kol 12.30 spai kol 5 ptg...hehe..berakar jgk butt kitorg..haha
haha..ni idea francois..romentik2 di tangga..hahaha
syakir n pakcik sinfel..pakcik sinfel ni sllu smbg2 n cita mcm2..layan jgk dgr...tp bahaye...!!die smbang x henti2..!!!hahaha
kami pon nk bergambao jgk..hehe..mybe pasni jarang dh nk jumpa..sbb syakir n aku nk pindah gi Aix-en-Provence plak..
last picture for the peace..!!hehe..shanny kata, 'kan ramai bdk2 chineese n japaneese suke tgkp gmbo peace2 neh..'so die pon nk jgk...haha

so abesla smbutan n gathering family neh...mmg best..makan spai xleh mkn..haha..pastu tapao bawak balik..kekeke..had fun sembang2 n merapu2..rasa mcm family seniri jgk..ceh..rindu my family...hahaha..

credits:
- to pakcik sinfel, madame lang n family
- syakir, supi n jennifer
- my nikon d60

No comments:

Post a Comment